Senin, 22 Oktober 2012

Keistimewaan Wanita


·        Do’a wanita lebih maqbul daripada lelaki karena sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rosulullah SAW akan hal tsb, jawab Baginda: “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan do’a orang yang penyayang tidak akan sia2.”
·        Surga itu ditelapak kaki Ibu.
·        Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 orang lelaki tidak soleh.
·        Seorang wanita solehah adalah lebih baik dari 70 orang wali.
·        Seorang wanita solehah adalah lebih baik dari 70 lelaki soleh.
·        Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seumpama  orang yang senantiasa menangis karena takut kpd Allah SWT dan orang yang takut kpd Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
·        Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan Nabi Ismail a.s.
·        Tidaklah seorang wanita yang haidh itu, kecuali haidhnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa2nya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidhnya membaca “Alhamdulillahi’alaa Kuli Halin Wa Astaghfirullah, Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa.” Maka Akkah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui shirotul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan Allah Ta’ala mengangkatnya derajatnya, seperti derajatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidhnya.
·        Wanita yang tinggal bersama anak2nya akan tinggal bersama Rosulullah SAW di dalam surga Nya.
·        Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan, atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ehsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggung jawab, maka baginya adalah surga.
·         Aisyah r.ha:”Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak2 perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya dari api neraka.”
·        Apabila dipanggil oleh dua orang tuamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.
·        Wanita yang taat berkhidman kepada suaminya akan tertutup pintu2 neraka dan terbuka pintu2 surga. Masuklah dari mana2 pintu yang dia kehendaki (memilih pintu yang ia suka).
·        Wanita yang yang taat akan suaminya, semua ikan2 di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan meridhoinya (serta menjaga sembahyang dan puasanya).
·        Aisyah r.ha. berkata “Aku bertanya kepada Rosulullah SAW siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ?” Jawab baginda, “Suaminya” Aisyah bertanya lagi “Siapa pula berhak terhadap lelaki ?” Jawab Rosulullah SAW “Ibunya”.
·        Seorang wanita yang apabila mengerjakan Sholat lima waktu, Berpuasa wajib sebulan (Romadhon), Memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk surga dari pintu mana saja yang ia hendaki.
·        Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukan ia ke dalam surga lebih dahulu dari suaminya (10000 tahun)
·        Apabila seorang wanita mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1000 kejahatan.
·        2 rokaat  sholat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rokaat sholat wanita yang tidak hamil.
·        Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.
·        Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.
·        Apabila seorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah SWT.
·        Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun sholat dan puasa dan setiap kesakitan pada 1 uratnya Allah SWT mengaruniakan 1 pahala haji.
·        Apabila seorang wanita melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa2 seperti keadaan ibunya melahirkan.
·        Sekitar  wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.
·        Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya dari badannya akan dapat 1 pahala dari tiap2 titik susu yang diberikannya.
·        Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempo (2 ½ thn), maka malaikat2 di langit akan kabarkan berita bahwa surga wajib baginya.
·        Jika wanita memberi susu badannya kpd anaknya yang menangis, Allah SWT akan memberi pahala satu tahun sholat dan puasa.
·        Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesai karena menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba (budak).
·        Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari karena menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah SWT akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 thn pahala ibadat.
·        Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah SWT mencatatkan baginya 1000 kebaikan, dan mengampuni 2000 kesalahannya, bahkan segala sesuatu yang disinari sang surya akan meminta ampunan baginya dan Allah SWT mengangkatkan 1000 derajat untuknya.
·        Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada 1000 orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya 7 pintu neraka dan dibukakan baginya 8 pintu surga, yang dia dapat masuk dari pintu manasaja tanpa dihisab.
·        Wanita lebih mulia dari pada laki2.
·        Dan yang terpenting laki2 tidak bias hidup tanpa wanita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar